do Krakowa po raz pierwszy na rowerze

d a n e w y j a z d u 150.61 km 30.00 km teren 08:57 h Pr.śr.:16.83 km/h Pr.max:41.50 km/h Temperatura:32.0 HR max: (%) HR avg: (%) Podjazdy:971 m Kalorie: kcal Rower:Accent Nordkapp
Sobota, 19 czerwca 2021 | dodano: 20.06.2021

Dawno temu powstały zamiar udało się wreszcie zrealizować – przejechać choć kawałek Wiślanej Trasy Rowerowej. Małe możliwości manewrowe, jeśli chodzi o termin, a właściwie ich brak, sprawiły, że jedyna realna data realizacji wyjazdu przypadła na sobotę 19 czerwca. Powstało mi w głowie kilka wariantów: na przykład taki, by wyruszyć po pracy w piątek, przejechać przez Lasy Murckowskie, jeszcze w widoczności, a całą WTR pokonać po ciemku i dotrzeć do Michała przed g. 7 rano. Ostatecznie stanęło na tym, że w miarę się wyspałem i po godzinie 4, wyruszyłem, nie używając w zasadzie wcale lampki. Przejazd przez Radoszowy, Lasy Panewnickie, Murckowskie i dalej Siągarnię, zajął sporo czasu, co sprawiło, że na punkcie początkowym pokonywanego odcinka WTR pojawiłem się dopiero o godzinie 9:30.
Po drodze – za Siągarnią miłe towarzystwo przygodnie spotkanego rowerzysty z Giszowca i wspólne kilka kilometrów trasy. W Lędzinach warto było wjechać na Górę Klimont pod kościół pod wezwaniem Świętego Klemensa, by podziwiać rozległy krajobraz. W Bieruniu nieco pokluczyłem, ale dzięki temu odwiedziłem Rynek, sanktuarium świętego Walentego oraz zabytkową groblę z kładką przerzuconą nad ulicą Chemików. Z Bierunia ścieżka rowerową w stronę Oświęcimia, ale chcąc uniknąć niebezpiecznego odcinka przez Babice, zaraz za mostem na Wiśle skręciłem w lewo i przez nieco zarośnięte tereny, częściowo po wale wiślanym, przekraczając na koniec Wisłę w końcu dojechałem do wspomnianego punktu początkowego na WTR. Wtedy słońce zaczęło już mocno przypiekać i upał stawał się coraz bardziej dotkliwy. Cała trasa nie zacieniona, w pełnym słońcu. W Miętkowie zjechałem do zabytkowego kościoła pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej, który jak się okazało (o czym nie wiedziałem) jest kościołem przeniesionym w latach siedemdziesiątych z Niegowici, gdzie posługiwał ks. Karol Wojtyła zaraz po święceniach kapłańskich. Starałem się zasadniczo trzymać wytyczonego śladu toteż z Mętkowa wróciłem jak najszybciej na WTR jeszcze przed zakolem wokół Płazianki.
Nie przypuszczałem, że na tak (teoretycznie) nizinnej trasie spotka mnie niedługi aczkolwiek wymagający podjazd. Po krótkim postoju przy kościele w Kamieniu dość długi zjazd wprost na stopień wodny wraz z elektrownią w Łączanach. Stamtąd już południową stroną Wisły, gdzie trasa już większą częścią wiedzie drogami poza koroną wału. W Facimiechu uzupełnienie płynów w sklepie. W sumie wypiłem ponad 4,5 litra płynów, co i tak nie było w sumie dużą ilością zważywszy na ogromny skwar i przebyty dystans. Przed Tyńcem oczekiwane spotkanie z Michałem, który wyjechał mi naprzeciw. Dzięki jego przewodnictwu nawiedziliśmy wspólnie Tynieckie opactwo Benedyktynów i Zakrzówek, który wcześniej kojarzył mi się tylko z kamieniołomem, w którym w czasie wojny pracował Karol Wojtyła. Dopełnienie dnia stanowiły miłe chwile spędzone we wspólnocie salezjańskiej na Łosiówce z Michałem i jego współbraćmi. Przejazd na dworzec przez bardzo zatłoczony Kraków i wygodny powrót do Katowic Kolejami Śląskimi. Bardzo udany dzień, mimo sporego wysiłku, jaki włożyłem w pokonanie tej trasy (a może właśnie dlatego). Potrzebna mi była taka wycieczka po wielu ostatnich wyjazdach z rzadka tylko wybiegających poza Chorzów. Dystans podany wyżej obejmuje też powrót na rowerze z Katowic.

godzina 4:22 - początek trasy
godzina 4:22 - początek trasy © TomekChorzow

znowu porzucony rower miejski w Chorzowie
znowu porzucony rower miejski w Chorzowie © TomekChorzow

Miejsce w lesie koło Stargańca w Katowicach upamiętnione zamordowaniem przez hitlerowców 4 partyzantów AK © TomekChorzow

IMPULS jako KS 44850 Wodzisław Śląski-Katowice pomyka w stronę przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Owsianej w pobliżu Stargańca © TomekChorzow

IC 4522 SKARBEK PKP INTERCITY relacji Bielsko Biała Główna-Olsztyn Główny podąża wzdłuż ulicy Tunelowej w Zarzeczu © TomekChorzow

Kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Fatimskiej w Kostuchnie
Kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Fatimskiej w Kostuchnie © TomekChorzow

leśna droga od Siągarni w stronę Lędzin
leśna droga od Siągarni w stronę Lędzin © TomekChorzow

przydrożny krzyż w Lędzinach-Zamościu
przydrożny krzyż w Lędzinach-Zamościu © TomekChorzow

kościół pod wezwaniem świętej Anny w Lędzinach
kościół pod wezwaniem świętej Anny w Lędzinach © TomekChorzow

wnętrze kościoła pod wezwaniem świętej Anny w Lędzinach
wnętrze kościoła pod wezwaniem świętej Anny w Lędzinach © TomekChorzow

Zespół figur kolumnowych z 1869 roku przy wejściu na cmentarz w Lędzinach
Zespół figur kolumnowych z 1869 roku przy wejściu na cmentarz w Lędzinach © TomekChorzow

kościół pod wezwaniem świętego Klemensa na Górze Klimont w Lędzinach
kościół pod wezwaniem świętego Klemensa na Górze Klimont w Lędzinach © TomekChorzow

kościół pod wezwaniem Świętego Bartłomieja w Bieruniu
kościół pod wezwaniem Świętego Bartłomieja w Bieruniu © TomekChorzow

ratusz na bieruńskim Rynku
ratusz na bieruńskim Rynku © TomekChorzow

kościół pod wezwaniem świętego Walentego w Bieruniu
kościół pod wezwaniem świętego Walentego w Bieruniu © TomekChorzow
tyle pozostało ze stacji kolejowej Bieruń Stary
tyle pozostało ze stacji kolejowej Bieruń Stary © TomekChorzow

kładka dla pieszych w Bieruniu Starym
kładka dla pieszych w Bieruniu Starym © TomekChorzow

wieża wyciągowa kopalni Piast w Bieruniu
wieża wyciągowa kopalni Piast w Bieruniu © TomekChorzow

Nowy Bieruń - Kościół pod wezwaniem Świętej Barbary
Nowy Bieruń - Kościół pod wezwaniem Świętej Barbary © TomekChorzow
most kolejowy na Wiśle w Babicach
most kolejowy na Wiśle w Babicach © TomekChorzow

znak początkowy na WTR w Babicach
znak początkowy na WTR w Babicach © TomekChorzow

kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej w Mętkowie - przeniesiony z Niegowici © TomekChorzow

wnętrze kościoła pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej w Mętkowie
wnętrze kościoła pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej w Mętkowie © TomekChorzow

na Wiślanej Trasie Rowerowej
na Wiślanej Trasie Rowerowej © TomekChorzow

prom rzeczny Okleśna-Przewóz na Wiśle
prom rzeczny Okleśna-Przewóz na Wiśle © TomekChorzow

Kościół Opieki Matki Bożej w Kamieniu
Kościół Opieki Matki Bożej w Kamieniu © TomekChorzow

Elektrownia wodna Łączany
Elektrownia wodna Łączany © TomekChorzow

Stopień wodny Łączany
Stopień wodny Łączany © TomekChorzow
Wisła z Tyńca
Wisła z Tyńca © TomekChorzow

W Tyńcu z Michałem
W Tyńcu z Michałem © TomekChorzow

Kraków Zakrzówek
Kraków Zakrzówek © TomekChorzow

Wawel zdobyty :)
Wawel zdobyty :) © TomekChorzow

Kategoria >100 km, nie-samotna wycieczka, samotna wycieczka, wyjazd rodzinny, z rowerem w pociągu