TomekChorzow prowadzi tutaj blog rowerowy

Tomek z Chorzowa, rowerzysta codzienny

do Bytomia w jędrny poranek zobaczyć halę peronową

d a n e w y j a z d u 25.26 km 4.00 km teren 01:53 h Pr.śr.:13.41 km/h Pr.max:40.80 km/h Temperatura:6.0 HR max: (%) HR avg: (%) Podjazdy: m Kalorie: kcal Rower:Jantar 2
Czwartek, 17 października 2024 | dodano: 17.10.2024

"Jędrny" - tu oznacza rześki, chłodny - tak mawiał mój śp. Teść.
Poranny wypad z dokumentami do Bytomia: tam przez Żabie Doły, a powrót - przez Łagiewniki.
Przy okazji dane mi było odwiedzić odremontowaną halę peronową bytomskiego dworca. Robi wrażenie! Na razie - od 16 października 2024r. jest użytkowany tylko jeden peron, a właściwie jeden tor, z którego odjeżdżają już pociągi Kolei Śląskich do Gliwic. Perony nr 1 i 2 jeszcze w trakcie końcowych prac. Mają zostać uruchomione w połowie grudnia – wraz z przywróceniem ruchu pasażerskiego na całym odcinku linii nr 131 Chorzów Batory-Chorzów Miasto-Bytom-Tarnowskie Góry. W każdym razie sama hala jest nie do poznania (choć pewnie będzie można stąd do Poznania dojechać niebawem): cała konstrukcja pięknie odnowiona, deskowanie dachu, świetliki dachowe i przeszklenie ścian czołowych. W niczym nie przypomina tego koszmarnie zaniedbanego, ponurego straszydła sprzed kilku lat, jakim je pamiętam jeżdżąc pociągiem do Koszęcina, kiedy to wnętrze było osmolone dymem parowozów, a świetliki zastąpiono blachą. W każdym razie ta hala, powstała w 1929 roku ma swoją historię: w okresie od 15 maja 1936r. do 21 sierpnia 1939r. odjeżdżał z niej bezpośredni pociąg do Berlina, który pokonywał trasę 510 km w 4 godziny i 25 minut czyli z prędkością handlową 122 km/h. Pod koniec wojny w konstrukcję hali uderzyła bomba, czego ślad widać do dziś – na jednym z poniższych zdjęć. Po wojnie dźwigar w tym miejscu wzmocniono i dzięki obecnemu oświetleniu hali można je dostrzec. W znalezieniu go pomógł mi jednak inny z przechodniów, który w podobnym do mojego celu przybył na bytomski dworzec.

elektrociepłownia Chorzów czyli chorzowska fabryka chmur - obecnie funkcjonuje jako CEZ Polska
elektrociepłownia Chorzów czyli chorzowska fabryka chmur - obecnie funkcjonuje jako CEZ Polska © TomekChorzow

elektrociepłownia Chorzów czyli chorzowska fabryka chmur - obecnie funkcjonuje jako CEZ Polska
elektrociepłownia Chorzów czyli chorzowska fabryka chmur - obecnie funkcjonuje jako CEZ Polska © TomekChorzow

okresowo występujące mgły
okresowo występujące mgły © TomekChorzow

pierwszy szron w tym roku
pierwszy szron w tym roku © TomekChorzow


elewacja budynku sądu w Bytomiu
elewacja budynku sądu w Bytomiu © TomekChorzow

detal architektoniczny w zwieńczeniu fasady bytomskiego sądu
detal architektoniczny w zwieńczeniu fasady bytomskiego sądu © TomekChorzow

odremontowany kilka lat temu hol bytomskiego dworca - pustawy, ale jest
odremontowany kilka lat temu hol bytomskiego dworca - pustawy, ale jest "kontrola czasu" © TomekChorzow

odremontowana hala dworca w Bytomiu
odremontowana hala dworca w Bytomiu © TomekChorzow

nie tylko ja przyjechałem sfotografować halę dworca w pierwszym dniu jej
nie tylko ja przyjechałem sfotografować halę dworca w pierwszym dniu jej "nowego życia" © TomekChorzow

świetliki dachowe i deskowane poszycie robią wrażenie - hala dworca w Bytomiu
świetliki dachowe i deskowane poszycie robią wrażenie - hala dworca w Bytomiu © TomekChorzow

szara konstrukcja hali dworcowej bytomskiego dworca komponuje się z kolorystyką bramek trakcyjnych
szara konstrukcja hali dworcowej bytomskiego dworca komponuje się z kolorystyką bramek trakcyjnych © TomekChorzow

peron 1 i 2 dworca w Bytomiu jeszcze w trakcie końcowych prac
peron 1 i 2 dworca w Bytomiu jeszcze w trakcie końcowych prac © TomekChorzow

oszklona elewacja ściany czołowej z nazwą stacji Bytom
oszklona elewacja ściany czołowej z nazwą stacji Bytom © TomekChorzow

uszkodzenie konstrukcji hali bytomskiego dworca powstałe pod koniec II wojny światowej wskutek uderzenia bomby
uszkodzenie konstrukcji hali bytomskiego dworca powstałe pod koniec II wojny światowej wskutek uderzenia bomby © TomekChorzow





Kategoria jazda miejska, użytkowo


komentarze
TomekChorzow
| 23:22 piątek, 25 października 2024 | linkuj W odniesieniu do budynku Sądu to powiem tak: byłem w środku, podziwiałem to o czym piszesz. Strażnicy pozwolili zobaczyć zza barierek, ale na zdjęcia już zgody nie było...
mallutky
| 23:15 piątek, 25 października 2024 | linkuj Widzę, ze wszyscy pielgrzymują na dworzec zobaczyć odnowioną halę peronową, też byłem :) Miejmy nadzieję, ze rzeczywiście będzie więcej pociągów z Bytomia nie tylko w stronę TG czy Lublińca. Co do budynku sądu to warto go zobaczyć też od wewnątrz, krużganki i przeszklony dach. Oczywiście proponuję odwiedziny jako turysta (choć to może być ciężko do zrealizowania z uwagi na zasady bezpieczeństwa), a nie jako strona.
TomekChorzow
| 22:49 piątek, 18 października 2024 | linkuj Co do murali, to nie wiem jak się rzeczy mają. Spieszyłem się do biura i dlatego byłem na dworcu bardzo krótko. Mam nadzieję, że następnym razem uda mi się sprawdzić. Już w tym roku będzie można do Chorzowa dojechać! Inauguracja 15.XII. wraz z nowym rozkładem jazdy.
szczypiorizka
| 18:53 piątek, 18 października 2024 | linkuj Bardzo dobra wiadomość ! :D Przynajmniej w przyszłym roku pociągiem dojadę do Chorzowa :D
A dworzec ładny, te murale z przejścia podziemnego jeszcze "żyją" czy zamalowali? Remont obejmował też tę część dworca?
Kolzwer205
| 11:48 czwartek, 17 października 2024 | linkuj Byłem tam kilka lat temu i różnica jest kolosalna, stara hala faktycznie mocno odstraszała.
Tej ciekawostki o uszkodzeniu z okresu II WŚ przyznam, że nie znałem.
Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa agesz
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]

Odsyłacze: opis odsyłacza Zasady wpisywania ścieżki dostępu są takie same jak w przypadku obrazków. Natomiast zamiast: "opis odsyłacza", należy wpisać krótki tekst, który pojawi się na ekranie i po kliknięciu którego nastąpi przejście do podanej podstrony (adres strony jest widoczny tylko w pasku statusu przeglądarki).