do Bytomia w jędrny poranek zobaczyć halę peronową
d a n e w y j a z d u
25.26 km
4.00 km teren
01:53 h
Pr.śr.:13.41 km/h
Pr.max:40.80 km/h
Temperatura:6.0
HR max: (%)
HR avg: (%)
Podjazdy: m
Kalorie: kcal
Rower:Jantar 2
"Jędrny" - tu oznacza rześki, chłodny - tak mawiał mój śp. Teść.
Poranny wypad z dokumentami do Bytomia: tam przez Żabie Doły, a
powrót - przez Łagiewniki.
Przy okazji dane mi było odwiedzić
odremontowaną halę peronową bytomskiego dworca. Robi wrażenie! Na
razie - od 16 października 2024r. jest użytkowany tylko jeden
peron, a właściwie jeden tor, z którego odjeżdżają już pociągi
Kolei Śląskich do Gliwic. Perony nr 1 i 2 jeszcze w trakcie
końcowych prac. Mają zostać uruchomione w połowie grudnia –
wraz z przywróceniem ruchu pasażerskiego na całym odcinku linii nr
131 Chorzów Batory-Chorzów Miasto-Bytom-Tarnowskie Góry. W każdym
razie sama hala jest nie do poznania (choć pewnie będzie można
stąd do Poznania dojechać niebawem): cała konstrukcja pięknie
odnowiona, deskowanie dachu, świetliki dachowe i przeszklenie ścian
czołowych. W niczym nie przypomina tego koszmarnie zaniedbanego,
ponurego straszydła sprzed kilku lat, jakim je pamiętam jeżdżąc
pociągiem do Koszęcina, kiedy to wnętrze było osmolone dymem
parowozów, a świetliki zastąpiono blachą. W każdym razie ta
hala, powstała w 1929 roku ma swoją historię: w okresie od 15 maja
1936r. do 21 sierpnia 1939r. odjeżdżał z niej bezpośredni pociąg
do Berlina, który pokonywał trasę 510 km w 4 godziny i 25 minut
czyli z prędkością handlową 122 km/h. Pod koniec wojny w
konstrukcję hali uderzyła bomba, czego ślad widać do dziś – na
jednym z poniższych zdjęć. Po wojnie dźwigar w tym miejscu
wzmocniono i dzięki obecnemu oświetleniu hali można je dostrzec. W
znalezieniu go pomógł mi jednak inny z przechodniów, który w
podobnym do mojego celu przybył na bytomski dworzec.
elektrociepłownia Chorzów czyli chorzowska fabryka chmur - obecnie funkcjonuje jako CEZ Polska © TomekChorzow
elektrociepłownia Chorzów czyli chorzowska fabryka chmur - obecnie funkcjonuje jako CEZ Polska © TomekChorzow
okresowo występujące mgły © TomekChorzow
pierwszy szron w tym roku © TomekChorzow
elewacja budynku sądu w Bytomiu © TomekChorzow
detal architektoniczny w zwieńczeniu fasady bytomskiego sądu © TomekChorzow
odremontowany kilka lat temu hol bytomskiego dworca - pustawy, ale jest "kontrola czasu" © TomekChorzow
odremontowana hala dworca w Bytomiu © TomekChorzow
nie tylko ja przyjechałem sfotografować halę dworca w pierwszym dniu jej "nowego życia" © TomekChorzow
świetliki dachowe i deskowane poszycie robią wrażenie - hala dworca w Bytomiu © TomekChorzow
szara konstrukcja hali dworcowej bytomskiego dworca komponuje się z kolorystyką bramek trakcyjnych © TomekChorzow
peron 1 i 2 dworca w Bytomiu jeszcze w trakcie końcowych prac © TomekChorzow
oszklona elewacja ściany czołowej z nazwą stacji Bytom © TomekChorzow
uszkodzenie konstrukcji hali bytomskiego dworca powstałe pod koniec II wojny światowej wskutek uderzenia bomby © TomekChorzow
Kategoria jazda miejska, użytkowo
komentarze
A dworzec ładny, te murale z przejścia podziemnego jeszcze "żyją" czy zamalowali? Remont obejmował też tę część dworca?
Tej ciekawostki o uszkodzeniu z okresu II WŚ przyznam, że nie znałem.